NyhedsbrevPriser og levering
CEWE FOTOBOG - Lav din egen personlige fotobog - gratis bestillingssoftware - enkel og nem brugerflade
Kundeservice og hotline
Mandag til fredag: kl. 9:00 - 20:00**
Søndag: kl. 14:00 - 20:00**
Ring gerne til os på: +45 70 26 00 01

Kundeservice og hotline
Mandag til fredag: kl. 9:00 - 20:00**
Søndag: kl. 14:00 - 20:00**
Ring gerne til os på: +45 70 26 00 01
CEWE FOTOBOG til portræt og følelse

CEWE FOTOBOG til portræt og følelse

Portrætter og følelser: Find ud af hvordan du med portrætbilleder kan designe en udtryksfuld CEWE FOTOBOG.

Den store CEWE FOTOBOG designworkshop

Portræt og følelse

Et tema, mange billeder af helt forskellige fotografer, designet i én CEWE FOTOBOG ved hjælp af et koncept baseret på et motiv – det er forudsætningerne for denne designworkshop. Billederne stammer fra konkurrencen ”portræt + følelse”, som vi gennemførte i foråret 2011.


Mange forfattere, ét tema, én CEWE FOTOBOG: Et par tips.

  1. Tænk allerede i ”dobbeltsider”, når du skal vælge. Den bedste CEWE FOTOBOG opstår ikke nødvendigvis igennem den fuldstændige afbildning af alle de bedste billeder, billederne skal også passe sammen.
  2. Vælg først og fremmest to billeder, som sammenfatter temaet: Det stærkeste billede til forsiden, det andet til den perfekte afslutning i CEWE FOTOBOGEN.
  3. Lav undergrupper: I dette tilfælde kunne det f.eks. være børne-, sports-, mandeportrætter osv. Men også dobbeltsider med meget forskellige billeder kan fremkalde (CEWE FOTOBOG-)kunstneriske højdepunkter.
  4. Fastlæg rækkefølgen af rolige og livlige dobbeltsider – gå efter højdepunkter og aftag derefter på de følgende sider.
  5. Tilføj kunstneriske overraskelser uden at forvirre beskueren. Han skal kunne - og ville følge designlogikken.
  6. Prøv aldrig på, at få alle aspekter af et tema med i en enestående CEWE FOTOBOG. Forsøg i stedet at gøre det pågældende temas væsen og essens oplevelsesrig over for beskueren igennem valg af billederne og deres udformning.


Cover

Portræt og følelse – coverbilledet sammenfatter dette tema perfekt. Et emotionelt portræt, som står for hele CEWE FOTOBOGEN. Den røde skrift passer til den røde, marmorerede indbinding. Layoutet finder man i CEWE FOTOBOG-softwaren, hvori man aktivere forsiden og under ”layout” starter variationerne for ”1 billede”. Det stærke coverbillede er taget af Daniel Suhre, vinderen af vores konkurrence ”portræt + følelse” 2011.


Forsidebillede

Barnlige følelser, ansigtstræk og en tabt tand. Sort-hvid billedet viser et andet aspekt af temaet. En lille tekst tilføjer fornuftig i et emotionelt tema. Skriftstørrelsen er 12 pkt., ellers bliver ordene kunstnerisk for dominerende i dette tilfælde.


Side 4/5

Denne dobbeltside leger med blikfanget: Manden på billedet nederst til højre kigger op på billedet med drengen øverst til venstre, som ligeledes kigger på beskueren. Begge billeder er placeret relativ langt væk fra hinanden – frirummet overvindes igennem ”blikforholdet” og frembringer kunstnerisk spænding.


Side 6/7

Dette billede hviler i sig selv. Det kvadratiske format har som bekendt ingen sidedynamisk udførelse, da alle fire sider er lige lange. På den måde bliver billedes centrum til det vigtigste udgangspunkt. Billedes centrum med øjnene for oven og blomster for neden fremkalder den nødvendige spænding. Den visuelle stilhed formidler indre emotioner – og den venstre side er farvet rød. Farven vælges i softwaren øverst til venstre under ”design” – udvalget er kæmpestort.


Side 8/9

Sort og hvid, men ikke sort-hvid: denne dobbeltside i vores CEWE FOTOBOG holdes ikke kun kunstnerisk sammen ud fra det faktum, at der på alle fire billeder mangler store farverige signaler, men også ud fra de forskellige blikfang hos de portrætterede: På den venstre side er blikkene rettede mod venstre (billede for oven) og mod højre (billede for neden), på den højre side bliver beskueren betragtet. Den hvide og sorte baggrund giver dobbeltsiden ekstra spænding.


Side 10/11

En dobbeltside med modsætninger: Portrætter med gamle mænd i sort-hvid på den venstre side placeret over for et stort formatbillede af en ung mand på den højre side. Ved siden af modsætningerne “stor versus lille” og ”sort-hvid versus farverig” vækker “ung versus gammel” også spænding – først og fremmest fordi at farvebilledet af drengen ligner et billede fra gamle dage, måske endda fra de gamle mænd på venstre sides ungdom.


Side 12/13

Fire meget forskellige billeder holdes sammen igennem et bindeled: Par, som viser eller udløser følelser. Billederne blev designet – selvfølgelig - parvis med henholdsvis to på en dobbeltside, og henholdsvis et tvær- og et højformat. Dette eksempel viser først og fremmest, hvordan man på trods af billedernes forskellige billedsprog kan skabe en harmonisk dobbeltside. Det hjælper layoutskabelonerne i CEWE FOTOBOG-softwaren med ligesom med dit egen eksperiment.


Side 14/15

To gange børn, to gange farverige billeder – og alligevel fuldstændig forskellige. På billedet til venstre står to børn lige som et bræt foran kameraet, på billedet til højre tumler børnene rundt på en grøn græsmark. Ved siden af motivet “børn” sørger en kunstnerisk løsning for en visuel forbindelse: underkanten på det venstre billede flugter med overkanten på billedet til højre.


Side 16/17

Højrøstet og stille glæde fra to børns forskellige kulturrejse, fotograferet i helt forskellige farvetemperaturer. Disse sider viser to billeder, som skal holdes sammen. Valget af midler er faldet på det same format, placeret ved den pågældende billedmidtes ydrekant. Således kan børneportrætters fotografiske og emotionelle kvalitet tale for sig selv uden at sammenhængen går tabt.


Side 18/19

To stærke portrætter i sort-hvid, som hver især har en primær diagonal billedopbygning. Det er dog også dejligt med fællestræk på disse dobbeltsider. Og alligevel passer det: For at skabe en balance i farvetonevolumen, blev det highkey-store mandeportræt afbildet sort til højre, det mørkere kvindeportræt tilsvarende mindre. Hvad i øvrigt også ville fungere og ligeledes skabe fællestræk: Kvindeportrættet stort, det lyse mandeportræt mindre, dog på en sort på baggrund.


Side 20/21

Følelser under sport – også et uendeligt område med stærke øjeblikke til netop den slags billeder. Fotografens tre billeder der i sin udformning følger sportsmændenes løberetning og blikfang på dobbeltsiden. Valget af billedformatet er bevidst ikke opsigtsvækkende her – emotionerne sker i billederne.


Side 22/23

Spændingen på denne dobbeltsider sker ud fra flere faktorer: Begge billeder er farverige og har en dyb sort baggrund – og er layoutmæssigt placeret som om at manden griner i modlyset af den kastede bold. Denne faktiske sammenhæng ville aldrig ske i virkeligheden – det er den kunstneriske frihed i en CEWE FOTOBOG, som opstår med sådanne kombinationer på dobbeltsider.


Side 24/25

Tre portrætter af helt forskellige mennesker. Dog passer de godt sammen, da den røde farve i hvert enkelt tilfælde sender visuelle signaler. Samme format sørger her for ro. Den tomme side til venstre giver øjet nok plads til at tage “tilløb” til de tre farverige portrætter og opnår en interessant kunstnerisk balance. Det fungerer dog kun i dette tilfælde, som er vist: Hvis den højre side var tom og de tre billeder var på den venstre side, ville layoutet føles uharmonisk.


Side 26/27

Spænding og harmoni kendetegner også disse to billeder, som minder beskueren om malerier. Emotionerne vender her indad, der er dømt melankoli og “stemning i mol”. Det forener begge billeder. Den signifikante forskel ligger i den modsatte farvetemperatur: varme gule og brune farver på den ene side og kolde blå farver på den anden. Højformatet afbildes stort, da beskuerens blik frem for alt skal koncentrere sig om personens ansigt i billedes centrum. Det lille tværformat har fra fotografens side ikke nogen kunstnerisk “omgivelse” – derfor får det dette frirum gennem CEWE FOTOBOG-design.


Side 28

Til slut I denne CEWE FOTOBOG bliver det opstillede tema “portræt og følelse” sammenfattet i et enestående billede – som punktum og det essentielle. På ingen måde snørklet og så stort som muligt, for at få alle detaljerne til at påvirke beskueren. Billedet blev i øvrigt taget i et studie – efter utallige forsøg med mel, som blev kastet mod den portrætterende. En stærkt afslutning på et spændende tema.