NyhedsbrevPriser og levering
CEWE FOTOBOG - Lav din egen personlige fotobog - gratis bestillingssoftware - enkel og nem brugerflade
Kundeservice og hotline
Mandag til fredag: kl. 9:00 - 22:00**
Søndag: kl. 14:00 - 22:00**
Ring gerne til os på: +45 70 26 00 01

Kundeservice og hotline
Mandag til fredag: kl. 9:00 - 22:00**
Søndag: kl. 14:00 - 22:00**
Ring gerne til os på: +45 70 26 00 01
CEWE FOTOBOG til sort-hvid billeder

CEWE FOTOBOG til sort-hvid billeder

Den store CEWE FOTOBOG designworkshop


Ram plet med sort og hvid: Vi viser dig trin for trin, hvordan mange enkle sort-hvid billeder bliver til en imponerende helhed.

Ramme plet med sort og hvid

Sort-hvid billeder har allerede udøvet en ganske særlig fascination: klare strukturer, virkningsfulde kontraster, øjet koncentrerer sig om det væsentligste. Men hvorfor ikke fortælle hele historier med dine egne sort-hvid billeder? Ved hjælp af udarbejdelsen af en CEWE FOTOBOG om en tur til New York viser vi dig trin for trin, hvordan mange enkle sort-hvid billeder kan blive til en imponerende helhed.

10 trin til CEWE FOTOBOGEN

  1. Lav konceptet, fastlæg temaet
    1. Kunstneriske synsvinkler med grafiske former
    2. Stedsrelaterede synsvinkler som New York
    3. Tidsrelaterede synsvinkler som ferie eller fødselsdag
    4. Motivrelaterede synsvinkler som portrætter, landskaber
  2. Udvælg billeder
  3. Download softwaren
  4. Strukturer den samlede CEWE FOTOBOG, vælg rækkefølgen på undertemaerne
  5. Fastlæg størrelse, layout og CEWE FOTOBOGENS omfang
  6. Placer billeder på dobbeltsider
  7. Vælg og placer farverige sider og andre designelementer
  8. Bestem forsidebillede og overskrift
  9. Se den færdigudformede CEWE FOTOBOG igennem
  10. Bestil den færdige CEWE FOTOBOG i den ønskede udgave

 


Cover

Et enkelt billede som coverbillede virker imponerende og er særligt passende til dette tema. Coverbilledet trækkes ind ved at trække og slippe med musen. Indlæsningen af teksten er ligeledes rigtig nem: Åben tekstfeltet, indtast teksten og marker den samt ændre skriftstørrelsen eller skrifttypen. I dette eksempel blev skriften 24 pkt. ændret til 28 pkt. samt gjort fed. Coverbilledet blev i øvrigt tilføjet til sidst – først da alt andet var færdigt og man vidste hvilket billede, der ville passe bedst til det hele.

 


Forsidebillede

Et enkelt billede i stort format, blikfang fra øverst til højre lige ind i CEWE FOTOBOGEN New York.

 


Side 2/3

Temaet højhuse inddrages og udarbejdes med helt forskellige billeder. Kunstnerisk afveksling ved hjælp af to billeder til venstre, en beskrivende tekst og et stort billede på den højre side.

 


Side 4/5

De tre billeder til venstre med arkitektur og gadebilleder passer sammen med det rolige, og alligevel dynamiske billede af den flade jernbygning. Igen er dobbeltsiderne designet modsat (urolig til venstre, rolig til højre).

 


Side 6/7

Et andet designforhold mellem venstre og højre side: Det lille billede viser en person, som fotograferer – det højre billede viser et muligt motiv af, hvordan fotografen har set det.

 


Side 8/9

Farvefladen til venstre rammer billedet til højre. Det løsner CEWE FOTOBOGENS dramaturgi og søger alligevel for en væsentlig større spænding, frem for hvis den venstre side forblev hvid. Farven vælges i softwaren øverst til venstre under “design” – udvalget er kæmpestort.

 


Side 10/11

Mennesker i New York – her kan designet nogle gange være noget uroligere. Til venstre ses en lille sekvens placeret imellem billederne, til højre ses to mindre billeder i et stort billede – nemt at indstille i menupunktet ”layout”.

 


Side 12/13

Dem lille hund er meget stor – også dét er et kunstnerisk trick, for at fange beskuerens opmærksomhed. På den højre side er tre gadebilleder fordelt asymmetriske. Det øverste billede på den højre side passer sammen med den venstre side, fordi der er afbildet en hund på begge billeder.

 


Side 14/15

Ved Hudson River. Den tætte by bliver bred, billederne fører øjnene ud i det fjerne. Motiverne referer indholdsmæssigt til hinanden. Igennem billedernes identiske størrelse, bliver det ene motiv ikke vægtet højere end det andet.

 


Side 16/17

På den venstre side er funktionen passepartout anvendt. Den opløsende kvadrat passer perfekt til det formel skarpe billede på den højre side. Flere passepartout-temapakker fås i øvrigt gratis under menupunktet “download flere…”.

 


Side 18/19

New York teen-life: Først i Chinatown for at få lakeret negle, derefter på café efter Greenwich. Det vigtigste: at være cool. Lakeringen af neglene på venstre bliver vist som en proces, hvor modsætningen med det rolige vises på højre side. Sammen ser det rigtig godt ud.

 


Side 20/21

Dette er et særligt kunstnerisk trick, men let at konvertere i softwaren med få museklik under “layout”: Tekstens format på venstre side er præcis så stor samt placeret præcis samme sted som billedet på højre side. For at give det lille billede til højre det rigtige format, sættes musen i hjørnet af billedet og trækkes til den ønskede størrelse. Dobbeltsiden får en ekstra spænding gennem modsætningen mellem stor og lille. Det indholdsmæssige og stilistiske bindeled skaber motiverne.

 


Side 22/23

En tom side behøver ikke altid at være farverig – bare motivet er passende. Her består billedet af enkelte (hus)-flader - og dertil passer den store hvide flade på den venstre side ganske godt.

 


Side 24/25

Flere billeder på en eller begge sider fuldstændiggør en samlet komposition med deres helt forskellige budskaber over for beskueren. Der er billeder, som ikke så godt kan stå alene, men som helhed kan skabe en rigtig flot figur i den samlede kontekst – og fortælle en historie.

 


Side 26

Bye bye New York – et sidste blik tilbage. Tilbage til byen, men også tilbage til CEWE FOTOBOGEN. Et ideelt afslutningsbillede – det skal helst være et enkelt billede, som ikke lægger op til mere, altså en rigtig afslutning.