NyhedsbrevPriser og levering
CEWE FOTOBOG - Lav din egen personlige fotobog - gratis bestillingssoftware - enkel og nem brugerflade
Kundeservice og hotline
Mandag til fredag: kl. 9:00 - 20:00**
Søndag: kl. 14:00 - 20:00**
Ring gerne til os på: +45 70 26 00 01

Kundeservice og hotline
Mandag til fredag: kl. 9:00 - 20:00**
Søndag: kl. 14:00 - 20:00**
Ring gerne til os på: +45 70 26 00 01
Gode rejsetips til din USA tur

Gode rejsetips til din USA tur

Hæsblæsende huskløfter i New York eller vidden på Route 66. I det følgende får du at vide, hvordan du fastholder dette lands skønhed i billeder.

Rejse-fototips USA

       

Spændende forgrund Brooklyn Bridge, New York. Brooklyn Bridge er et sandt paradis for fotografer. Dens arkitektur er i sig selv fascinerende, man har en super udsigt til byen. Man kan se frihedsgudinden (ganske vist lidt for langt væk til at kunne tage et godt billede). Man kan stille skarpt på farver og former eller på sportslig aktivitet i form af morgenløbere. Hvad gør dette billede til noget særligt? Jernbjælken med sine rustpletter og skruer fungerer samtidigt som linje, som fører ind i billedet og som forgrund. Billedets dybde bliver fremhævet yderligere af stålwirerne. Den karakteristiske gule taxa er et blikfang.

 


       

Helt uden stativ. Grand Central Station, New York. I den store banegårdshal har man en perfekt udsigt fra begge ender af trappeopgangene. Man kan lægge kameraet fra sig på gelænderet for at arrangere det symmetrisk perfekt (vent til pladsen i midten bliver fri!), og hvis man har lyst, kan man eksperimentere med en lang eksponeringstid. Med tre til ti sekunders eksponering udviskes mange personer og dette gør billedet dynamisk.

 


       

Den perfekte udsigt Rockefeller Center, New York. Rockefeller Centers udsigtsplatforme tilbyder den bedste udsigt over byen: Til den ene side ser man Central Park, til den anden ser man huskløfterne med den enestående Empire State Building. Tip: Kom sent på eftermiddagen og bliv deroppe til solnedgang. Fordi det skiftende lys har en helt særlig magi over sig. Man kan også tage nogle rigtig gode billeder heraf

 


       

At forstærke møgvejr 42nd Street, New York. Overalt regner det engang i mellem. Det betyder derimod ikke, at man så ikke kan tage gode billeder. Taxaernes dominerende orangefarve i forgrunden giver selvfølgelig billedet liv. Du kan forstærke det dårlige vejr-look på dine regnbilleder ved at bruge dette simple trick: Ånd på frontlinsen af objektivet og tag billedet i det øjeblik, hvor ”tågen” har det rette omfang.

 


       

Spraglede lys Times Square, New York. Når solen er gået ned, begynder New York med at stråle på sin helt egen måde. Især på Times Square byder der sig nu utallige fotomotiver, der så helt anderledes ud i dagslyset. Udnyt ”den blå time”, når himlen ikke er helt sort endnu. Med ISO-værdier på 1.600 og en billedstabilisator lykkes den slags billeder også stadig af hænde.

 


       

Arrangér alt centralt Route 66, Arizona. Den er ildeset af mange, og ifølge det gyldne snit er den endda forbudt: symmetrien. Med urette, da der især ved et motiv som dette byder sig mulighed for en streng opdeling der understøtter billedudsagnet. Linjerne der fører ind i billedet (de kommer nøjagtigt fra hjørnerne) forstærker følelsen af vidden, og gennem den på forhånd givne retning virker himlen endnu mere dramatisk.

 


       

Bizarre former Palm Springs, Californien. Joshua-træernes usædvanlige form, en stålblå himmel og ved siden af dette en gammel, skinnende campingvogn af mærket Airstream. Bare set sådan ved vejkanten – så skal man da bare tage et billede! Perspektivet med det kolossale træ, der rager ind i himlen og der får campingvognen til at virke mindre end den rent faktisk er, er helt klart fotografiets højdepunkt. Således kommer der spænding i billedet.

 


       

Vi var her! Las Vegas, Nevada. Selvom man er en ud af mange, der tager et billede af Las-Vegas-Sign ved den sydlige indkørsel til Las Vegas boulevarden, så hører det alligevel til. Det fungerer perfekt som det første billede fra spillebyen ved præsentationen af feriebillederne. Og skiltet er mere end bare et byskilt. Det er et ikon fra blomstringstiden af hasardspillet, fra dengang hvor mafiaen stadig var i Las Vegas. Det legemliggør drømmene fra så mange mennesker, som søgte lykken her – ved enten det var ved roulette-bordet eller for at arbejde her, alle var på jagt efter et bedre liv.

 


       

Røde sten som på film Valley of Fire, Nevada. Valley of Fire ligger kun en times kørsel fra Las Vegas. Her kan man næsten ikke fornemme, at hasardspilsmetropolen ligger så tæt på. Man finder uberørt natur, indianske glyffer i klippevægge, storslåede landskaber med de navngivende ildrøde klipper. Stenmassens farve ændrer sig meget med solen; lyset er perfekt til fotografering om morgenen og sent på eftermiddagen.

 


       

Sammenligning af størrelser Moab, Utah. Man kan ikke kun beundre klippebuer i Arches National Park, der findes nemlig også en masse i oplandet. Wilson Arch ligger ved US- 191, omkring 40 kilometer sydligt fra Moab. Stenbuen er over 27 meter bred og 14 meter høj. For at kunne indfange dimensionerne, burde du have et menneske med i billedet – det bedste ville selvfølgelig være, hvis det var din partner.

 


       

Perfekt tidspunkt Joshua Tree National Park, Californien. Kort før solen forsvinder bag bjergene, bliver kaktusmarken badet i et helt særligt lys. Da man ved fotograferingen er mest imponeret over blikket i det fjerne, mangler forgrunden i mange af de billeder som man tager flygtigt. Og så er naturen endda fyldt med potentielle forgrunds-objekter – klipper, blomstrende planter, drivtømmer… I vidvinklen bliver forgrunden afbildet overdrevent stort, hvilket bringer yderligere spænding ind i billedet.

 


       

Det rigtige udsigtssted Golden Gate Bridge, San Francisco. Når man kører fra San Francisco hen over broen, kan man enten dreje til højre med det samme til udsigtsstedet (det gør de fleste) – eller man kører lige lidt videre, tager afkørslen Alexander Avenue og følger skiltningen Marin Headlands Coastal Route, så skal man bare holde til højre og køre op af bakken. Derfra har man så en flot udsigt til broen og San Francisco bagved.

 


       

Så tæt på som muligt Golden Gate Bridge, San Francisco. Ved steder som dette forsøger de fleste fotografer at indfange det ”store hele”. Det er også grunden til, at der ofte kommer så mange kedelige billeder frem. Den, der har en lang brændvidde (stort zoom) på sit kamera, burde benytte denne på Golden Gate Bridge. Kunsten er at se detaljerne – ofte også i løbet af kort tid. Dette udklip fungerer særligt godt gennem det varme lys fra aftensolen, som falder på Golden Gate Bridge og den bagvedliggende by.

 


       

At udnytte naturlige rammer Port of San Francisco. Tit mangler billeder en meningsfuld begrænsning, især når størstedelen af billedet består af en tom himmel. Der findes såkaldte naturlige rammer, der kan give dem mere stabilitet – dette kunne f.eks. være (palme)grene, men også døre, buer og gennemgange af enhver slags. Idet øjet på denne måde nærmest er forhindret i at udvandre af billedet, får billedet en stærkere virkning: Det er som om at hovedfokusset bliver understreget. At rammen også er stærkt afbildet, er ikke en tvingende nødvendighed – det kan godt være, at den så ville tage fokus væk fra hovedmotivet.

 


       

Modelbyggeri-look Pier 39, San Francisco. Fra øverste etage af parkeringshuset ved havnen har man en flot udsigt til aktiviteten nedenfor og Alcatraz I baggrunden. En sådan plantegning byder sig som effekt, som giver indtrykket, at man har et modelbyggeri-landskab foran sig: Mange kameraer har allerede integreret sådan en funktion (den hedder som regel ”miniaturisering”), således at man slet ikke behøver at skulle billedbehandle det på computeren. For at understøtte modellooket, betaler det sig, at forhøje farvemætningen.